Tågluff i Europa

Jag har spenderat stora delar av sommaren i Europa på tåg, stränder och städer! Vi (jag och min kille, Emil) har varit borta i sex veckor och har precis kommit hem till Umeå nu. Det har varit en spännande resa med många äventyr. Vi har varit i Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, (Monaco), Kroatien, (Slovenien) och (Österrike). (Inom parantes de som vi mest har åkt igenom).

Resan började med nattåg från Umeå.

Resan började den 3 juli mot Paris via Mannheim i Tyskland, där min släkt bor. När vi kom fram till Paris hade vi ett några timmar innan vi skulle checka in så vi tog tunnelbanan från Tågstationen till Eiffeltornet och satt i en park nedanför och fikade med en utsikt som man inte har varje dag! Sen gick vi över floden Seine till vårat rum som vi hyrde via AirBnB. Resten av dagarna i Paris åkte vi runt och tittade på olika sevärdigheter såsom Bois de Bologne, Triumfbågen, Louvren, Notre Dame, Montmartre, Röda kvarn och uppe högst upp i Eiffeltornet.

Paris uppifrån Eiffeltornet

Sen bar det vidare med tåg mot Barcelona, där vi kom fram sent på kvällen den tionde juli. Här var det sydligaste stället vi var på under resan och därmed också det sydligaste som jag nånsin har varit! Vi besökte främst Camp Nou, La Familia Sagrada, La Ramblas och Barceloneta vid havet.

Emil i Barcelonas hamn

Efter ungefär fem dagar så åkte vi vidare mot Gardasjön som är Italiens största sjö. Vi åkte tåg till Marseille först där vi sov en natt för att sedan åka vidare genom Monaco till Milano där vi övernattade en natt till innan vi slutligen kom fram till Verona. I Verona hyrde vi en bil och fortsatte mot vårat boende en bit utanför Gardasjön.

Inte mycket som slår utsikten vid Gardasjön!

Venedig var vårat nästa mål efter en vecka vid vackra Gardasjön. Vi lämnade tillbaka bilen i Verona och åkte vidare med tåg mot Venedig. Där bodde vi på ett vandrarhem som var väldigt fint bara tio minuters buss från centrum! Vi tillbringade hela dagen med att gå runt på ön och titta på broar, gondoler och Markusplatsen.

På en av alla broar i Venedig!

Vidare från Venedig och Italien till Kroatien och Rabac. I Kroatien funkar inte tåg på samma sätt som i de andra länderna som vi har åkt tåg i, här är det buss som gäller och även den funkar inte på samma sätt som man är van vid. Bussen från Venedig till Pula i Kroatien var två timmar sen. Men väl framme i Rabac var det jättefint. Här bodde vi väldigt fint i som en egen lägenhet i en vecka med mycket sol och bad. Buss tog oss vidare till Rijeka som inte ligger så långt ifrån Rabac. Där blev det ännu mer sol och bad och vårat värmerekord för resan på 37°C! Efter en vecka i Rijeka åkte vi tillbaka till Pula för att hoppa fallskärm! Vi hoppade från 3000 meter med 30 sekunders frittfall! Ashäftig upplevelse!

Mycket bad i Kroatien!

Lite lagom nervösa innan vi skulle hoppa fallskärm!

Från Pula började sedan hemresan mot Sverige genom Slovenien, Österrike, Tyskland, Danmark och slutligen Sverige! Vi är väldigt nöjda med resan men nu är det skönt att vara hemma! Hundarna har gått sina första träningspass för säsongen och vi har skaffat en kattunge samtidigt som Emil håller på att flytta in hit till Gunnismark! Jag har fått jobb som förskolelärare åt kommunen, har lämnat bageriet bakom mig och väldigt mycket fram emot att få jobba med barn!